martes, 8 de setembro de 2015

Os alumnos chegarán á reválida tras un horario desigual en materias clave

As horas de clase de materias como Lingua e Matemáticas en secundaria difiren ata un terzo dunha rexión a outra.

Nos próximos días, uns oito millóns de alumnos de España volven ás aulas. E non todos van aprender o mesmo. A marxe que dá a reforma educativa para establecer os horarios reflíctese en polémicas como a recuperación de Educación para a Cidadanía pero tamén en como se ensinan as materias con máis peso lectivo. Un alumno de secundaria pode recibir un terzo máis de horas de Lingua ou Matemáticas segundo onde viva. Expertos e docentes alertan de que isto pode abrir unha brecha. Sobre todo porque, se a reforma continua, todos deberán facer reválidas idénticas veñan de onde veñan.

Unha proba única para titular

A reforma educativa (a LOMCE) prevé reválidas para todos os alumnos ao final de secundaria e bacharelato a partir de 2017. Os estudantes deberán aprobalas para obter o título. O Ministerio de Educación, premido polos novos Gobernos rexionais, retirou os borradores que regulan eses exames este verán e aceptou negociar coas comunidades o desenvolvemento das probas.
Os estudantes madrileños ou cántabros, por exemplo, terán 35 horas anuais máis de Lingua e Literatura en 1º de secundaria (con cinco horas semanais) que o resto (con catro), segundo o informe elaborado pola asociación de directores de instituto Fedadi. En Matemáticas, os galegos dan cinco horas semanais fronte ás catro do resto nese mesmo curso. Aragón ou Euskadi teñen un terzo menos de horas de Matemáticas que o resto en 3º da ESO 35 horas anuais equivalen a case dous meses de clase.
"Moitos cursos de formación duran menos", defende o presidente da Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, Onofre Monzó. Este experto coincide con outros consultados en que as diferenzas dependen do horario pero tamén da metodoloxía do profesor ou do número de alumnos en clase. Pero, en igualdade de condicións, con 35 horas máis pódense traballar mellor a resolución de problemas matemáticos ou a comprensión lectora, dous aspectos que examinan as probas internacionais PISA da Organización para a Cooperación e Desenvolvemento Económicos (OCDE) e nas que os alumnos españois non figuran entre os primeiros da clase.

Os máis demorados

"O saber non ocupa lugar pero necesita tempo", reflexiona Serapio García Cuesta, presidente da sociedade castellanomanchega de profesores de Matemáticas. "Os temas de estatística e probabilidade, que se adoita deixar para o final do curso, poden quedar fóra con 35 horas máis ou menos", explica. García Cuesta engade que menos horas poden levar consigo menos respaldo aos alumnos máis demorados.
O horario da materia de Lengua varía entre dous e tres horas semanais por comunidades, influído tamén por aquelas rexións nas que ensinan as linguas cooficiais, como Navarra, Cataluña ou País Vasco. Patxi Sierra, catedrático de Lingua e Literatura e docente en Navarra cre que se poden aprender os contidos en dúas linguas - "pódese traballar a comprensión lectora en castelán e en vasco" -, pero recorda que, nesta materia, o tempo tamén é fundamental para asumir os coñecementos. "A aprendizaxe da lingua é moi procedemental, con estratexias que se aprenden de forma moi lenta. Para interiorizar a expresión oral e escrita ou a lectura, 35 horas máis ou menos son determinantes. Supón a diferenza entre poder ensinar a un alumno de 4º de ESO como facer unha exposición oral ou non ter tempo para facelo.
As leis educativas previas establecían un mínimo de horas por curso fronte á reforma actual, que fixa unha porcentaxe mínima. "Dende o Consello Escolar do Estado reclamamos que se mantivesen as horas mínimas, pero non atenderon a petición", engade Felipe de Vicente, presidente da Asociación Nacional de Catedráticos de Instituto. As diferenzas entre rexións xa dábanse coas leis anteriores. Pero, se a LOMCE segue adiante e non é derrogada tras as eleccións como promete a oposición, todos os alumnos farán unha reválida idéntica malia os seus horarios distintos.

A 'volta ao cole' por comunidades

Andalucía: inicia as clases dende o 10 de setembro, con variación por provincias.
Extremadura: primaria e secundaria, o 14; bacharelato, o 15. E FP arranca o 17.
Castela a Mancha: arranca mañá en primaria. O 14 en ESO, bacharelato e FP.
Murcia: primaria, en varios centros dende onte. ESO e bacharelato, o 16. FP, o 21.
Comunidade Valenciana: inicia primaria o día 10 e o 11 farano FP, ESO e bacharelato.
Madrid: empeza hoxe en primaria. Secundaria, bacharelato e FP entre os días 10 e 11.
Cataluña: dá o pistoletazo o 14 de setembro. Só a FP superior empeza o 21.
Aragón: infantil e primaria, o día 10. ESO empeza o 14; bacharelato o día 17 e FP, o 21.
Navarra: todas as etapas comezan o 10 de setembro.
País Vasco: todos os alumnos empezan as clases hoxe.
A Rioja: inicia as clases a partir do 11 de setembro en infantil e primaria. Secundaria obrigatoria e bacharelato dende o día 11. FP, o 14.
Castela e León: 10 de setembro para primaria; 17 para ESO e bacharelato; os alumnos de FP, o 23.
Cantabria: entre os días 10 (primaria) e 16 (o resto).
Asturias/Galicia: primaria o día 10. Secundaria e bacharelato, o 15. FP, o 23.
Baleares:todos os niveis o día 11, agás FP, o 22.
Canarias: 9 de setembro, primaria. O resto, o día 14.
Ceuta e Melilla: a partir de mañá, primaria e secundaria.

Ningún comentario:

Publicar un comentario