A formación relixiosa non é unha materia. Podería selo se tivese como obxectivo unha historia das mitoloxías ou algo así, nese caso os profesores serían elixidos como o resto: por razóns académicas, non designados polo bispado.
O outro día vin un faladoiro televisivo na que remachei a miña convicción de que os nosos políticos en exercicio actuais son frecuentemente mediocres, pero que peor será cando deica pouco gobernen os tertulianos. O tema era o litixioso asunto da materia de Relixión na escola. Oíronse as cantinfladas de sempre. “Nós somos partidarios da laicidad, non do laicismo, que non é o mesmo”, dicía, pedagóxica, a representante socialista. En efecto, non é o mesmo: a palabra castelá é “laicismo”, mentres que “laicidad” é un galicismo non aceptado pola RAE ata data moi recente (que, por certo, define laicismo de forma coidadosamente errónea). De modo que ou laicismo ou laicité: o de laicidad “” podemos deixarllo aos clérigos, que se trabucan en canto hai que nomear algo referido á liberdade de conciencia.Outro interlocutor, máis de dereitas pero non máis destro, lembraba que España é un Estado aconfesional, non laico, de modo que o laicismo parecíalle anticonstitucional. Supoñamos que “aconfesional” non sexa un eufemismo por laico “”, que é como o adoita entender a xente bienintencionada, senón que significa “sen unha confesión relixiosa privilexiada, aínda que recoñecendo o feito relixioso e favorecéndoas a todas”. Bo, sen dúbida entón recollerá tanto as actitudes relixiosas positivas como negativas. Santo Tomás de Aquino, o cardeal Newman e Xoán Paulo II foron pensadores relixiosos (de moi distinto calibre, claro) como tamén o son Nietzsche, Freud e Richard Dawkins (ídem).
Non é arriscado asegurar que a postura relixiosa maioritaria nas democracias occidentais entre científicos, humanistas, etcétera, é a incredulidade, cando non hostilidade, sobre os dogmas eclesiais: os máis favorables considéranos unha linguaxe poética que pode inspirar condutas solidarias e compasivas… pero tamén todo o contrario. De modo que unha aconfesionalidade consecuente obrigaría a incluír xunto ao ensino relixioso outra materia que explicase escepticismo, críticas ás crenzas eclesiásticas, etcétera... Demasiado para o xa sobrecargado programa escolar dos tenros infantes.
Publicidad
A nosa Constitución recoñece o dereito dos pais para optar pola educación dos seus fillos máis acorde coas súas conviccións, pero este é un punto que se se renova a Carta Magna convirá aclarar. Porque sería inaceptable que ese dereito incluíse o ensino de nocións anticientíficas como o creacionismo en lugar da teoría da evolución ou a diferenza de dereitos cívicos entre homes e mulleres, como queren algunhas doutrinas piadosas. As familias teñen dereito a educar aos seus fillos segundo as súas preferencias… dentro da oferta escolar establecida. O punto importante aquí é que, nin optativa nin obrigatoria: a formación relixiosa non é unha materia. Podería selo se tivese como obxectivo unha historia das mitoloxías ou algo así, nese caso os profesores serían elixidos como o resto: por razóns académicas, non designados polo bispado. Para que os nenos reciban formación relixiosa non fai falta que a estuden no colexio, véxase o que ocorre en países laicos como Francia (modélica en tantas cousas). A este respecto foméntanse erros interesados. Unha entrevista publicada por Abc (23 de outubro) con Tibor Navracsics, comisario europeo de Educación, levaba o seguinte titular: “Hai que garantir o dereito para elixir a materia de Relixión”. Pero o que o entrevistado dicía, liñas máis abaixo, era: “Un sistema educativo ten que ofrecer o dereito para elixir e garantir aos pais a elección do mellor modo de educar aos seus fillos”. C'est pas a même chose.
Este asunto non é cousa menor, un encordio electoral para facerse o progre. Na situación actual de Europa e do mundo, é un tema vital saber como imos educar aos cidadáns para que nunha sociedade mercantilizada non teñan que buscar o “suplemento de alma” exclusivamente en dogmas relixiosos. Con desenvoltura ofensiva, o portavoz da Conferencia Episcopal sinala que nos ameazan dous perigos, o laicismo e o fundamentalismo. O segundo provoca matanzas, está dabondo visto, e o primeiro, segundo el, quere extirpar a relixión da vida pública (outra mentira: o laicismo recoñece o dereito dos crentes para manifestarse en público pero a título privado, non institucionalmente).
É o momento de que os partidos laicos detallen de novo a oferta de Educación para a Cidadanía, en lugar desa materia de Intelixencia “emocional” que coinciden en reivindicar C'S e Podemos (o cal demostra que Chesterton tiña outra vez razón: é máis difícil loitar contra as novas supersticiones que contra as antigas, o mesmo que é máis difícil vencer a un mozo que á súa avoa). Non esquezamos que no torticero argumentario contra a Educación para a Cidadanía do ministro Wert xogou un papel importante o manual escrito polos logo promotores de Podemos Luís Alegre e Carlos Fernández Liria, cuxo radicalismo intemperante e bastante bobo converteuse, como noutras ocasións, no mellor aliado dos reaccionarios. Polo noso ben e o noso futuro esperemos que, a partir do 20-D, as cousas expóñanse mellor.
Fernando Savater é escritor.
Ningún comentario:
Publicar un comentario