Na educación, e máis aínda na obrigatoria, a avaliación debe ter unha función formativa, de axuda á aprendizaxe.
O Congreso rexeitou o 5 de abril a aplicación das
reválidas co respaldo de todos os grupos parlamentarios, a excepción do
PP. ¿Por que esta descualificación tan abafadora das reválidas?
As avaliacións externas e reválidas son probas de
avaliación final fixadas pola LOMCE en terceiro e sexto de primaria, cun
carácter informativo e orientador, e en cuarto da ESO e segundo de
Bacharelato, co carácter de reválida para superar a etapa.
A avaliación e os currículos estandarizados
convertéronse no obxectivo fundamental de reformas neoliberais en todo o
mundo que, como a LOMCE, tratan de elevar “” os resultados educativos
cun control burocrático sobre as prácticas escolares e a profesión
docente. Este tipo de probas estandarizadas serven para o
desenvolvemento dunha aprendizaxe fundamentalmente memorístico e
descontextualizado.
A reforma educativa do final do franquismo, a Lei
Xeral de Educación (1970), xa tentaba superar a rixidez do sistema
educativo da ditadura, ante o fracaso das probas memorísticas, coa
supresión das “temidas reválidas”, introducindo a avaliación continua.
Con todo, nos últimos anos o auxe deste modelo neoliberal, tecnocrático e
conservador, centrado en probas estandarizadas, foi importado
acríticamente no noso país, xusto en momentos en que ditas probas son
debatidas, cuestionadas e refutadas en EE UU e en diversos países
europeos, porque non supoñen ningunha mellora nos resultados.
Con estas probas acábase estudando o que se examina e céntrase o tempo e os esforzos docentes en preparar ao alumnado
Velaquí algúns dos seus efectos máis negativos: 1. A
deslegitimación da función docente e a desconfianza cara ao profesorado,
xa que non é o que ten docencia directa co alumnado que avalía. 2. A
degradación de contidos: acábase estudando o que se examina e céntrase o
tempo e os esforzos docentes en preparar ao alumnado para resolver
probas e exames, como xa pasa en segundo de Bacharelato ante a
selectividade. 3. O custo económico para o sistema, tan alto como
inútil, pola realización das múltiples probas externas todos os anos; e o
custo para as familias do alumnado que suspendese cando teñan que pagar
academias para repetir a reválida. Ademais, para o alumnado xogarse
nunha proba externa os anos de escolarización é inxusto e contradi a
función da avaliación como mellora da educación. 4. O gran negocio que
supón un investimento de millóns de euros en pagar a grandes empresas
privadas como Pearson, McGraw-Hill e Educational Testing.
Estas reválidas servirán para estigmatizar ao
alumnado, profesorado e centros, para xerar un mercado, segundo a
concepción neoliberal, de elección “” daqueles centros que ocupan
lugares máis destacados en detrimento do resto e, a medio prazo, para
asignar os recursos en función dos resultados, convertendo as
desigualdades en crónicas e estruturais e afastándose do carácter
compensador que ten que ter o sistema educativo para garantir a equidade
e a cohesión social.
Desde o Foro de Sevilla apostamos por unha avaliación
integral (que analice todos os factores que interveñen) do sistema
educativo, que non perda o carácter formativo (orientada á mellora) e
que sexa máis democrática (participada e coñecida pola comunidade
educativa e coordinada polo profesorado, a dirección dos centros e a
inspección), diversa (a autonomía dos centros, dos seus proxectos
educativos, metodoloxías e contexto socioeducativo, require diversas
modalidades de avaliación), xusta (que non compare realidades diferentes
entre si) e rigorosa (que use os instrumentos técnicos adecuados),
adaptada á sociedade do coñecemento do século XXI onde se valoran cada
vez máis outras capacidades cognitivas -e outras- relacionadas coa
comprensión -ou a memoria comprensiva-, a interpretación, a análise
crítica e o desenvolvemento do pensamento.
Na educación, e máis aínda na obrigatoria, a
avaliación debe ter unha función formativa, de axuda á aprendizaxe. Unha
carreira constante de obstáculos e superación de probas e reválidas ao
final de cada etapa é antipedagógica, sancionadora e excluínte. É
apostar por un modelo de ensino baseado na presión do exame, fronte a
outro centrado nas necesidades e motivacións do alumnado. Esta é a nosa
aposta desde un enfoque pedagóxico.
Ningún comentario:
Publicar un comentario