Danse as condicións para que as forzas políticas alcancen un acordo que sexa o punto de partida dunha reforma duradeira.
Transcorreron máis de cen días desde as últimas eleccións e constatouse que tecer alianzas para poñer en marcha a lexislatura non está a ser unha tarefa sinxela. O ocorrido ata a data non parece un precedente alentador para os moi elevados propósitos que figuran nos programas electorais dos partidos representados no Congreso. En calquera caso, unha das propostas que comparten todos é a necesidade dun “pacto pola educación”. Así aparece nos programas cos que PP, PSOE e Cidadáns concorreron ás eleccións. Tamén no de Podemos faise referencia a poñer “fin á inestabilidade do sistema educativo español” para o que se aprobaron 7 leis en 33 anos.Os partidos responden así a unha forte demanda social por alcanzar un acordo estable nun ámbito que desde o século XIX foi recorrente campo de división política e social. Nisto tampouco somos unha excepción. En Estados Unidos, Francia, Suecia ou Gran Bretaña os debates sobre Educación foron igual de apaixonados. É certo que no noso caso o peso da relixión ou as linguas propias han restrinxido espazo a outros elementos de moita maior enxunlla e repercusión.
Tamén no tramo 0-3 España presenta uns niveis moi avanzados de escolarización, superiores ao 50%. De feito, a escolarización temperá é un dos indicadores que xa cumprimos da Estratexia 2020 que aprobou a UE en 2010 para impulsar o crecemento e a modernización. É certo que xunto a iso, cuestións como son o reducido número de alumnos excelentes e o nivel medio dos alumnos españois en relación a outros europeos, unha taxa de abandono escolar na contorna do 19% que case duplica a da UE, ou o paulatino descenso que reflicte o último informe da CRUE no número de universitarios nos estudos de ciencias e enxeñerías –cun problema engadido dunha brecha de xénero- son materias que requiren ser afrontadas desde o acordo e a determinación.
España é dos países nos que máis ampla é a capacidade de elección das familias sobre o modelo de educación
De feito, outro dos desafíos pendentes é como recoñecer aos bos profesores dada a profunda heteroxeneidade e variedade de circunstancias dos centros educativos. Calquera que coñeza un centro educativo sabe da realidade plural e complexa que supón a súa xestión tanto no aspecto organizativo como no económico e humano. Viñéronse producindo avances pero parece inaprazable abordar a fondo a profesionalización da función directiva así como a autonomía deses centros escolares e o papel das familias. Un dos elementos que PISA incorporou ao sistema educativo é todo o concernente á avaliación. Quen debe avaliar, que, como e a quen se debe avaliar, que consecuencias debe ter e quen ten dereito a coñecer esa información están pendentes dun acordo.
Todo iso, ademais, nun momento de transición a un mundo dixital que está a supoñer a maior transformación desde a universalización do ensino. De feito mentres os políticos, para chegar aos seus pactos, regálanse libros de papel xa hai impresoras 3-D en non poucos centros educativos e cada vez son máis os que utilizan soportes dixitais en lugar do tradicional libro de texto.
Os Pactos contra o Terrorismo supoñen unha boa folla de ruta para a reforma educativa
Cando as forzas políticas han querido chegar a pactos, conseguírono, por moi afastados que puidesen estar. O modelo dos Pactos contra o Terrorismo supón unha boa folla de ruta. O Pacto non como punto final senón como punto de partida no que se acordan os principios que unen e os desafíos que se comparten para, a continuación, desenvolvelos co mesmo espírito de consenso e entendemento. É certo que todo iso sobre unha realidade moi contestada, a LOMCE. A inercia da división e o enfrontamento en materia de educación é moi forte pero a sociedade demanda un acordo estable. Un acordo para máis dunha lexislatura e máis dun cambio de Goberno. Por vez primeira desde 1978 hai unha predisposición ao mesmo. Non se necesitan líderes distintos dos actuais para conseguilo.
Pablo Hispán Igrexas de Ussel foi director Xeneral de Mellora da Calidade do Ensino na Comunidad de Madrid e é profesor na Universidade San Pablo-Ceu.
Ningún comentario:
Publicar un comentario