O reitorado da Complutense prepara un plan de reorganización dos seus centros que supón o peche da facultade onde se ensina a Platón, Kant e Nietzsche. Fai falta ofrecer unha explicación que non sexa só contable.
Os profesores da Universidade Complutense de Madrid decatáronse polos
xornais do plan que o reitorado desa institución prepara para a
reorganización dos seus centros. Esperábano con interese, porque as
universidades públicas están moi necesitadas de atención, como en xeral
todo o noso sistema educativo. A mala noticia é que, descontando a
pousada muletilla retórica da “calidade docente e investigadora”, o plan
non contén máis que números. Os números son importantes. As facultades
superiores son tamén centros de xestión, e a xestión é en boa medida
cousa de números. Pero en cuestión de números os supostos beneficios do
proxecto non están minimamente cuantificados (non hai memoria económica,
aínda que se anuncia un aforro que non chega ao 1% do orzamento da
universidade), senón ocultos por outra muletilla, a do “dinamismo e a
flexibilidade”, inconcreta e insuficiente para xustificar a desfeita
académica que devanditos números esconden.
A finalidade da universidade non é a xestión, senón o ensino e a
investigación. E neste punto non todo se pode reducir a números. Aínda
que en todas as facultades podamos contar persoal, estudantes, materias e
titulacións, o coñecemento científico implica unha diferenza
cualitativa irredutible entre a economía e a termodinámica, entre o
arameo e o dereito romano ou entre a fonética e a química, aínda que as
súas horas de ensino cóntense en créditos e as de investigación en
prazos cuantitativamente homoxéneos. E aquí é onde o plan si ten grandes
ambicións. Tras anos de cháchara sofística acerca da procura da
excelencia na investigación, e da súa necesaria vinculación coa docencia
para garantir a calidade desta última, o novo plan debuxa unhas
facultades e departamentos convertidos en caixóns de xastre onde os
profesores non se reunirán pola especificidade das súas investigacións
ou pola súa cualificación nunha área de coñecemento, senón por
sedicentes “afinidades académicas” que converten por decreto as súas
especialidades en homoxéneas “” e que nada teñen que ver coas
articulacións teóricas do saber científico. No ensino secundario
lembrarán este sistema: o das “materias afíns”, que obriga a un profesor
de Latín a explicar Ética ou a un de Xeografía a impartir Historia da
arte. Porque en realidade trátase de converter as universidades en
centros de ensino secundario e de sometelas ao proceso de degradación
profesional que se levou a cabo neste sector, a forza de descualificar
os perfís académicos das titulacións, os docentes e os estudantes, quen
despois de todo terán que incorporarse a un mercado laboral que
considera a cualificación científica e a formación humanística como un
obstáculo para a empleabilidad.
Non vale escudarse nos números para facela desaparecer cun xesto de prestidigitación
De acordo co proxecto que coñecemos, Filosofía converteríase nun departamento dunha Facultade de Filoloxía ampliada. O cal resulta, desde o punto de vista académico, unha proposta enteiramente arbitraria: por que a filosofía é máis afín á lingüística que á matemática, á historia ou á socioloxía, máis aínda cando a Facultade de Filosofía da UCM imparte actualmente un dobre grao coa Facultade de Dereito e outro coa de Ciencias Políticas? Non se pode esgrimir como precedente a gloriosa Facultade de Filosofía e Letras da Segunda República, que integraba nunha común cultura humanística especialidades hoxe metodicamente moi separadas, e á vez manter a escisión completa da non menos vella e gloriosa Facultade de Ciencias da UCM, que se disolveu en especialidades cuxa autonomía de facultades independentes o mencionado plan deixa intacta, sen que saibamos por que, aínda que se poida sospeitar o interese particular que obra no transfondo. Mentres as supostas ganancias non se cuantifican nin se concretan, as perdas son xa moi claras: de acordo cos ventos dominantes, un departamento minoritario de Filosofía no seo dunha facultade allea carecerá de toda posibilidade de planificación propia, de acceso aos recursos necesarios e desa visibilidade pública que unha materia ameazada require para a súa simple supervivencia. O novo plan é para a filosofía, á que só na universidade déixanlle xa un lugar, un golpe letal.
Hoxe son un obstáculo para a empleabilidad a cualificación científica e a formación humanística
Ningún comentario:
Publicar un comentario