Chegan a España os graos abertos, que permiten cursar materias de calquera especialidade.
Esta é a oportunidade para o estudante inquieto, ese que cambiou xa
varias veces de plans antes de matricularse por primeira vez na Universidade.
Hoxe quere ser avogado, mañá economista. Algunha mañá levántase co
convencemento de que lle gustaría traballar na radio ou ser o cronista
dun xornal. A vocación non sempre é unha cuestión clara. O tempo pasa e o
estudante inquieto non quere renunciar a nada, polo menos non ata
probar un pouco de todo. Para eles, para os que mostran inquietudes
múltiples, existen os chamados graos abertos, carreiras nas que podes
probar materias moi diferentes sen pechar unha opción determinada ata
cursar entre un e dous anos por libre, segundo cada universidade.
Esta modalidade –que se inspira en sistemas de estudos superiores de Estados Unidos, Reino Unido ou Alemaña,
onde o universitario non define a súa carreira polo menos ata o
terceiro ano–, empézase a experimentar en España. O ano pasado comezaron
a impartilo de forma restrinxida e experimental na Universidade Pompeu Fabra
de Barcelona, onde 22 alumnos terminaron un primeiro ano de carreira no
que podían seleccionar calquera materia, desde as propias dunha
enxeñería a materias de tradución e interpretación, pasando por
coñecementos de ciencias da saúde ou de economía. A Autónoma de Barcelona oferta para o curso próximo un programa similar pero acoutado aos estudos de lingua e literatura.
A partir do próximo setembro, tamén con prazas moi limitadas, implantarase noutro dos campus públicos españois: a Universidade Carlos III
de Madrid (UC3M). Neste centro, con 19.872 alumnos matriculados,
ofértanse 20 prazas. A diferenza da Pompeu, que ten todo o campus aberto
para que os estudantes seleccionen calquera materia, na UC3M deseñouse
con dúas grandes orientacións: un grao aberto en ciencias sociais e
humanidades e outro de enxeñería. Durante os dous primeiros anos, os
matriculados poderán optar entre as materias dunha ducia de títulos en
cada caso para ir pechando o seu propio currículo e decidir finalmente
un itinerario.
“Pensamos que deixar o camiño
totalmente aberto sería complicado para os estudantes por varios
motivos. En primeiro lugar, dispoñemos dun campus en Leganés [onde se
concentran as enxeñerías] e doutro en Xetafe [para ciencias sociais e
humanidades]. Se van dun sitio a outro perden moito tempo. Ademais
entendemos que é mellor agrupalas, porque as enxeñerías son profesións
reguladas. Iso supón que hai un grupo de materias que se deben cursar de
forma obrigatoria para graduarse e que son fáciles de transferir dunha a
outra. No caso de ciencias sociais, as materias tamén son máis
adaptables entre carreiras”, explica no seu despacho de Xetafe Isabel
Gutiérrez, vicerreitora d Estudos da UC3M.
Segundo os datos facilitados polo
campus, cada ano hai entre 100 e 150 alumnos dos 3.000 novos ingresos,
que abandonan ou cambian de carreira. A vicerreitora asegura que esa foi
unha das razóns principais para poñer en marcha os graos abertos. “Un
estudante anglosaxón ten máis posibilidade de definir o seu perfil, aquí
esa opción non existe porque o noso sistema de acreditación é moi
pechado”, demanda Gutiérrez. Ademais, os profesionais detectaron nos
centros de secundaria aos que acoden que moitos dos futuros
universitarios non mostran unha vocación tan clara ante un futuro
profesional que cada vez esixe perfís máis cambiantes.
Cada ano entre 100 e 150 alumnos da Carlos III abandonan ou cambian de carreira
“É difícil adoptar unha decisión
sobre o teu futuro con 17 ou 18 anos de idade, con información difusa e
co que che comentan outros compañeiros”, engade Alicia Márquez,
vicedecana de Orientación de Estudantes da UC3M. Márquez exercerá un dos
papeis crave para este novo grao: será a titora do grupo de alumnos da
opción humanística. Asegura que entende moi ben as preocupacións e
dúbidas que poidan ter os aspirantes porque ela pasou por algo similar
mentres estaba a estudar. Entre 2005 e 2006, Márquez licenciouse en
Dereito, Economía e Administración de Empresas. “A min, igual que a
eles, interesábanme moitas áreas. Seguro que son mozos que teñen moita
capacidade de traballo e ganas de aprender”, considera.
Na Pompeu Fabra de Barcelona,
o curso pasado presentáronse 208 aspirantes para as 22 prazas
dispoñibles, case una por cada 10 peticións. A nota de corte (a do
último aspirante que entrou) quedou en 11,454 sobre un máximo de 14. En
Madrid esperan unha demanda similar, o que supoñerá unha selección
automática de alumnos con elevadas cualificacións. “Necesitamos que
sexan bos estudantes para asegurarnos que poidan concluír no tempo
marcado”, engade Isabel Gutiérrez.
Os futuros alumnos do grao aberto
deste campus serán recibidos cunha xornada de orientación e manterán
reunións periódicas co seu titor para ir construíndo o seu propio
itinerario. Durante os dous primeiros anos poderán elixir distintas
materias, sen concentrar máis de 30 créditos (cada materia adoita
supoñer uns seis créditos) nunha mesma titulación cada curso.
É difícil adoptar unha decisión sobre o teu futuro con 17 ou 18 anos de idade, con información difusa
O seu paso pola universidade non
será seguramente como o do resto. “Cursarán materias moi diferentes que
compartirán con compañeiros distintos en cada clase, non van gozar dun
grupos entre os seus iguais e poida que sentan máis sós”, alerta a
vicerreitora da UC3M, que engade outros criterios que fan que esta
elección sexa máis dura que optar por unha titulación das clásicas. Para
poder seguir estudando na Carlos III, os alumnos do resto de graos
deben completar 60 créditos (o equivalente habitual dun curso) en dous
anos. Os matriculados nun grao aberto dispoñerán de 2,5 anos para
aprobar 90 créditos.
Ademais, para acceder á carreira que
finalmente elixan tras eses dous anos, deberán superar a nota de corte
que ese ano esíxase para esa especialidade. Se, por exemplo, opta polo
grao de Estudos Internacionais e ADE (que o curso pasado quedou cun
12,83 de nota de corte), deberá ter esa nota aínda que o listón quedase
máis baixo cando accederon ao grao aberto.
O sistema prevé tamén como recoller e
reflectir as materias que se elixiron durante o tempo de transición e
que finalmente non casen coa carreira elixida. A partir de 36 créditos
serán recoñecidas no chamado diploma de formación complementaria, que
tamén figura no currículo e conta para o futuro do alumno. Segundo a
vicerreitora de Estudos da UC3M, ese diploma e as inquietudes que mostre
máis aló da súa traxectoria final poden ser definitivos para o seu
futuro: “As empresas valoran moito o que fas ademais da carreira”,
asevera.
Ningún comentario:
Publicar un comentario