O Baile Tradicional Galego pode ter cabida no Ensino? É un axente que contribúe á consecución de obxectivos e competencias? Onde se enmarca dentro da materia de Educación Física? É factible a súa aplicación? Require unha formación e experiencia previas? A todas estas cuestións intentaremos dar resposta.
Cabe dicir que todas as reflexións e propostas envorcadas neste artigo
xorden despois de realizar dous grupos de traballo sobre o uso do Baile
tradicional Galego no Ensino e de poñer en práctica varias experiencias
en aulas de secundaria en distintos centros. O plasmado aquí é froito
desas experiencias e das conclusións obtidas neses traballos,
enriquecidas por achegas de moitos mestres de baile e de moitas
experiencias en clases e en situacións de baile espontáneas.
Xustificando o uso do Baile Tradicional Galego
Dentro da idea de recuperar as nosas tradicións e ao mesmo tempo achegar
a nosa cultura á escola para transmitila, aparece a necesidade de
integrar o Baile Tradicional Galego no Ensino. A súa enorme
potencialidade educativa permite traballar unha cantidade inxente de
contidos relacionados coa actividade física, principalmente relacionados
co ritmo, a expresión corporal e a creatividade; pero tamén coa
coordinación, disociación motora, co traballo das capacidades físicas e
habilidades como saltos, xiros, desplazamientos...Y o que é máis:
propicia situacións apropiadas para a socialización, coeducación e
educación en valores.
Debemos poñer en valor noso patrimonio, cunha gran riqueza nun baile que
dá unhas posibilidades para o ensino tan boas ou mellores que outros
bailes e danzas do mundo que si se están a introducir como contidos
educativos. O sistema educativo debe mostrar e ensinar aquilo que nos
rodea e fíxonos como pobo... e que mellor forma que bailando!
Ademais, debemos dende a escola contribuír a recuperar o seu uso como medio de relación social e divertimento.
O seu lugar no currículo
Se comezamos buscando o lugar do Baile Tradicional no currículo e imos
ás competencias básicas encontramos unha relación clara coa Competencia
cultural e artística (participar na vida cultural, conservar o
patrimonio...) coa Competencia no coñecemento e a interacción co mundo
físico e a Competencia social e cidadá. Se
posteriormente acudimos aos obxectivos de etapa da Eso e Bacharelato
encontramos referencias a coñecer e valorar o patrimonio e as creacións
artísticas, ao uso de diversos medios de expresión e representación...
Xa na Educación Física podemos situar o Baile Tradicional Galego na etapa de Primaria citado de forma explícita nos obxectivos: Coñecer
e practicar xogos, deportes e/ou bailes tradicionais propios da cultura
galega, mostrando interese pola indagación neste ámbito e pola súa
difusión e valorando as repercusións que teñen na nosa sociedade. E
relacionado de forma directa cos contidos do bloque de "actividades
físicas artístico-expresivas" que engloba o ritmo, os bailes e danzas, o
vivenciarlas, a elaboración de coreografías e composicións de
movementos.
Na ESO asociámolo a obxectivos referentes a Practicar e deseñar
actividades expresivas utilizando o corpo como medio de comunicación e
expresión creativa, e integrámolo no bloque de Expresión corporal nos
catro cursos, con contidos como Realización de danzas sinxelas de
carácter recreativo e popular, Bailes e danzas: realización de danzas
colectivas, históricas e do mundo, Creación de composicións
coreográficas colectivas...
E no Bacharelato podemos relacionalo cos aspectos reflectidos na
introdución do currículo desta materia referentes á inclusión das
actividades físicas no tempo libre, á ocupación activa deste con hábitos
de práctica regular, ao feito de favorecer a formación dunha
motricidade rica e diversa... Nesta liña podemos encontrar obxectivos e
contidos nos que ten cabida o baile tradicional, así temos os obxectivos
referidos á participación e organización de actividades físicas como
recurso para ocupar o tempo libre e ao deseño e práctica de composicións
con base musical en pequenos grupos como medio de expresión e
comunicación; e os contidos de "Realización de actividade física con
soporte musical" ou "Elaboración e representación dunha composición
corporal colectiva".
O noso baile tradicional forma parte do Patrimonio Inmaterial de
Galicia, e este patrimonio é o que o alumnado debe valorar, respectar e
afianzar ao longo da súa escolaridade, ademais de contribuír á súa
conservación e mellorar no contexto actual de globalización. Este
obxectivo, plasmado no currículo de bacharelato, é o que fundamenta
claramente a proposta de incluír o baile tradicional nas distintas
etapas educativas nesta materia. Nada mellor que aprender e experimentar
o noso baile para valoralo e contribuír a conservalo e melloralo,
manténdoo vivo.
Algúns conceptos...
Hai certos conceptos que convén ter claros antes de abordar o ensino do
baile tradicional. Isto faise complexo debido á escasa bibliografía
sobre o tema, á falta de unificación na terminoloxía, nas formulacións
de ensino e na concepción do baile por parte dos diferentes autores.
Podemos intentar xuntar e simplificar moito as visións dos distintos
autores citados na bibliografía e ofrecer unha pequena explicación.
Clasificación
-
Bailes Soltos ("Soltos"): Muiñeira e Iota (dentro de cada un deles hai diferentes tipos).
-
Bailes Agarrados (Pasodobre, Valse, Rumba, Mazurca, Polca...).
-
Danzas: (As danzas teñen unha coreografía precisa que non varía, pola contra os bailes teñen unha parte de improvisación e sorpresa) Pueden ser de paus, de reis, de arcos, de espadas... Como exemplos podemos citar as de Darbo, Aldán en Cangas (Pontevedra) ou a de Arcos no municipio de Cariño na Provincia da Coruña.
-
Soltos-agarrados.
-
Xogos-baile.
Estrutura e organización do baile solto
-
A coreografía pode ser en fila ou en roda ("roda"), sempre cos/ás "bailadores/ás" en 2 grupos opostos.
-
Partes do baile solto: paseo ou descanso (non existe sempre), punto e volta ("volta") que pode ser en roda ou en taboleiro.
-
O guía é a persoa que inicia o punto, logo todos/ás os/ás bailadores/ás teñen que imitalo. Báilase en parella, facendo os movementos en espello, e simétricos, primeiro a un lado e logo ao outro lado.
-
Os puntos son unha combinación de pasos, que podemos crear libremente, alternando o tipo e número de pasos, a orde en que os combinamos, os cambios de orientación, desprazamentos, xiros, cambios de perna...
-
Os distintos pasos ou "pasos base" reciben diferentes denominacións e teñen distintos estilos de execución dependendo da zona, o autor consultado... Mesmo hai autores que os agrupan en familias de pasos (Cobos, 2006) ou que os categorizar en función da súa "importancia" ou da súa frecuencia de utilización. Á hora de aplicalo sería interesante comezar empregando a terminoloxía máis común entre os autores que coñezamos.
Tendencias e enfoques no ensino do baile
Atrevéndonos a resumir moito podemos reducir os enfoques do ensino do
Baile Tradicional Galego a dous ben diferentes. Por unha parte o que
segue a liña de aprender unha coreografía concreta, cuns movementos
fixos xa marcados e logo perfeccionala, comezando por bailes moi
sinxelos que se van complicando e aumentando en dificultade conforme
avanzamos na aprendizaxe e por outra o que ensina a bailar de forma que
se aprendan movementos, pasos, puntos, ritmos... e logo ofrézanse
instrumentos para combinalos e aplicalos á hora de bailar diferentes
tipos de baile.
Esta segunda visión é a que nos interesa para o sistema educativo, pois
fomenta unha aprendizaxe global, creativo no que o alumno toma un papel
mais activo. De todos os xeitos poderemos botar man da primeira nalgunha
ocasión, sobre todo nas etapas de Infantil e Primaria.
Ideas para a súa aplicación na aula
Como acontece coa maioría de
contidos da Educación Física é necesario ter, por parte do profesorado
que o aplica, uns coñecementos básicos sobre o baile, as súas partes,
estrutura, ritmo... tamén é importante o feito de ter experimentado o
baile e os movementos a ensinar. Existen recursos na bibliografía
actual, como DVDs dos libros de Así fan vos bailadores, Bailabén ou
Pesdelán que ofrecen a posibilidade de ser vehículos de aprendizaxe e
ensino de xogos-baile, e de sinxelos movementos de bailes soltos e
agarrados. O último dos citados contén mesmo explicacións de como
realizar pasos e puntos de diferentes bailes. Podemos usar estes
recursos na aula e tamén para a propia formación.
Outros materiais que podemos utilizar na aula son os instrumentos de percusión: palmas, pandeireta..., gravacións (presentes na bibliografía), publicacións e músicas relacionadas, láminas co nome das partes do baile para que o alumnado teña unha referencia visual ademais da auditiva, etc.
Intentando seguir a liña ofrecida polo currículo de ir aumentando a autonomía do alumno, crecendo en dificultade e complexidade de situacións motoras e evolucionando na aprendizaxe de contidos construíndo aprendizaxes significativas, unha posibilidade sería comezar na etapa de Infantil e Primaria realizando co alumnado Xogos-baile de movementos sinxelos e nos que o ritmo da música se siga de forma intuitiva, comezando así a acostumarse a movementos e estruturas que serán a base dos pasos, puntos e bailes que aprenderán posteriormente. Na bibliografía encontramos moitas posibilidades, con imaxes e música, preparados para poder introducilas en unidades didácticas e danzas do mundo, bailes, baile tradicional...
Na recta final do Primario e no inicio da Secundaria poderiamos centrarnos en xogos-baile e danzas de maior dificultade e con transferencia cara aos bailes a usar posteriormente. Tamén nos bailes agarrados e mesmo comezar cos solto de forma sinxela. Na ESO e Bacharelato, tendo en conta as experiencias previas e nivel de execución dos alumnos, poderiamos afondar no baile solto, primeiro coa Muñeira e despois co Iota.
O desexable sería ensinar pouco a pouco a adecuarse aos ritmos, controlar os movementos, evolucionar no espazo, coordinar os momentos coa parella e/ou grupo, aprender os pasos que son a base dos movementos e incitar a usar a creación e combinación de movementos e pasos.
Outros materiais que podemos utilizar na aula son os instrumentos de percusión: palmas, pandeireta..., gravacións (presentes na bibliografía), publicacións e músicas relacionadas, láminas co nome das partes do baile para que o alumnado teña unha referencia visual ademais da auditiva, etc.
Intentando seguir a liña ofrecida polo currículo de ir aumentando a autonomía do alumno, crecendo en dificultade e complexidade de situacións motoras e evolucionando na aprendizaxe de contidos construíndo aprendizaxes significativas, unha posibilidade sería comezar na etapa de Infantil e Primaria realizando co alumnado Xogos-baile de movementos sinxelos e nos que o ritmo da música se siga de forma intuitiva, comezando así a acostumarse a movementos e estruturas que serán a base dos pasos, puntos e bailes que aprenderán posteriormente. Na bibliografía encontramos moitas posibilidades, con imaxes e música, preparados para poder introducilas en unidades didácticas e danzas do mundo, bailes, baile tradicional...
Na recta final do Primario e no inicio da Secundaria poderiamos centrarnos en xogos-baile e danzas de maior dificultade e con transferencia cara aos bailes a usar posteriormente. Tamén nos bailes agarrados e mesmo comezar cos solto de forma sinxela. Na ESO e Bacharelato, tendo en conta as experiencias previas e nivel de execución dos alumnos, poderiamos afondar no baile solto, primeiro coa Muñeira e despois co Iota.
O desexable sería ensinar pouco a pouco a adecuarse aos ritmos, controlar os movementos, evolucionar no espazo, coordinar os momentos coa parella e/ou grupo, aprender os pasos que son a base dos movementos e incitar a usar a creación e combinación de movementos e pasos.
Conclusións
Esta proposta é importante
porque que o baile tradicional está presente nos currículos, para
traballar valores, recuperar a cultura, o patrimonio... É necesario que
se integre realmente no currículo o baile tradicional galego e se use
maioritariamente nas aulas, xa que moitas veces botamos man de danzas
doutros países, sen decatarnos da riqueza do noso propio baile.
Sería moi importante a formación do
profesorado con cursos específicos, nisto entrarían en xogo os CFRs para
traballar ademais da aprendizaxe e posibles aplicacións, a
sensibilización, divulgación... en canto ao baile tradicional galego e
mesmo a posible creación dun espazo de baile tradicional no CFR (con
iniciativas, materiais e recursos dispoñibles para utilizar...)
A aplicación na aula é posible. Os
recursos actuais ofrecen posibilidades sinxelas e realistas. O Baile
Tradicional Galego crea na aula novas situacións de aprendizaxe,
beneficios na creatividade motora, na mellora da coordinación, ritmo,
etc., socializa, coeduca, incide na afectividade...
E agora... a bailar!
Ningún comentario:
Publicar un comentario