A vía de urxencia que os Gobernos autónomos de Andalucía e Cataluña
abriron para intentar frear a implantación da nova lei educativa a
partir do próximo curso resultou falida. Estas dúas Administracións -que
recorreron ante o Constitucional a Lei Orgánica para a Mellora da Calidade Educativa (LOMCE)-
pediron tamén ante o Tribunal Supremo a paralización preventiva dos
reais decretos que permiten a aplicación da norma. Pero este tribunal, a
través de tres autos ditados na segunda quincena de xullo, rexeitou a
suspensión solicitada pola Xunta e a Generalitat.
Ambos os dous Executivos autonómicos argumentaron falta de tempo para poder aprobar os cambios lexislativos que se necesitan para desenvolver a reforma promovida polo ministro de Educación, José Ignacio Wert. Entre a aprobación da lei a finais de 2013 e o inicio do curso só hai nove meses para a adaptación. Cando en 2006 se ratificou a anterior lei educativa, as comunidades tiveron 16 meses de prazo.
Febreiro de 2014. Tras a aprobación definitiva da LOMCE, a finais de 2013, o ministerio publica os dous decretos de desenvolvemento dos novos currículos en primaria e FP Básica. O Goberno fixa o marco xeral, pero as comunidades deben aprobar á súa vez normas para completar horarios e establecer as materias propias. Andalucía, País Vasco e Cataluña insisten en que non teñen tempo abondo para sacar adiante os seus decretos propios, que deben cumprir cunha tramitación ante distintos órganos.
Xullo de 2014. O Tribunal Supremo rexeita paralizar a aplicación da LOMCE. A Xunta e a Generalitat -que xa recorreron a lei ante o Tribunal Constitucional- buscaran unha vía urxente para intentar frear a implantación da reforma no curso 2014-2015. Acoden ao Supremo para pedir a suspensión preventiva dos dous decretos de primaria e FP Básica. Pero o tribunal non atende á súa reclamación.
O calendario de aplicación da LOMCE
xa estivo rodeado de polémica durante a tramitación da norma. As
queixas das comunidades -algunhas tamén gobernadas polo Partido Popular-
fixeron que o ministerio atrasase parte da implantación. Finalmente,
farase de forma graduada: no curso que empeza dentro de pouco máis de
tres semanas os cambios deben entrar nas aulas de primeiro, terceiro e
quinto de Educación Primaria. Ademais, tamén se debe empezar a ofertar a
nova Formación Profesional Básica, que substitúe os programas de
cualificación que se daban nos institutos.
Para aplicar os cambios, o Ministerio de Educación tiña que aprobar dous decretos de desenvolvemento para fixar as modificacións concretas dos currículos básicos de primaria e FP. Aprobáronse en febreiro e foron recorridos pola Generalitat e a Xunta ante o Tribunal Supremo. Ambos os dous Gobernos solicitaron, en concreto, a "suspensión" preventiva das disposicións que fixaban que os cambios deben empezar a aplicarse a partir do curso 2014-2015. Pero, sen entrar no fondo do asunto, o Supremo rexeita as pretensións destas dúas comunidades ao argumentar que esas disposicións son unha transcrición "literalmente idéntica" ao que está fixado na LOMCE. "O que resultaría se se accedese á súa petición é a inaplicación en vía preventiva dunha norma con rango de lei. E isto, como é perfectamente sabido, queda fóra da potestade desta sala, apunta o Supremo nun dos autos sobre a súa falta de competencia.
Andalucía sostivo ante este tribunal que, no caso de primaria, "a escasa marxe de tempo" fai "manifestamente inviable unha planificación" que "respecte o máis elemental estándar de calidade". A Avogacía do Estado respondeu que a LOMCE "contiña por si soa todos os elementos necesarios para programar axeitadamente a oferta educativa". Ademais, "durante a tramitación do anteproxecto de lei orgánica como do proxecto de real decreto o ministerio mantivo constante contacto coas comunidades", espetou o letrado do Estado.
No caso da Formación Profesional Básica, a Xunta de Andalucía argumentou que "uns 10.000 alumnos" quedarán sen os cursos de cualificación profesional, e que "uns 500 docentes" deben ser "recolocados ou, no seu caso, despedidos". Ademais, "as editoriais xa tiñan preparados libros de texto" e poden sufrir "perdas económicas". A Xunta tamén incidía en que o deseño ideado polo ministerio supón que "as dúas primeiras promocións da nova Formación Profesional Básica non poidan obter a titulación de ESO ata o curso 2017-2018", un ano despois de rematar.
Pero o Supremo deu a razón ao ministerio e condenou a Xunta e a Generalitat a pagar as costas xudiciais.
Andalucía, Cataluña e País Vasco -onde están escolarizados o 40,7% dos alumnos de primaria de todo o país- afirmaron en xuño que non lles ía dar tempo a ter listo o desenvolvemento do currículo de primaria para setembro, co que non se empezará a aplicar a LOMCE. Andalucía, por exemplo, está a recoller agora mesmo as achegas de distintos colectivos, que poden enviar as súas suxestións ata o 14 de setembro -o curso empeza o día 10-. A Xunta calcula que terá aprobado o currículo de primaria en xaneiro, co que os cambios da LOMCE non se aplicarán ata o curso 2015-2016. A isto únense as queixas dos editores, que denunciaron que varias comunidades rexeitaron renovar os manuais nos que se deberían introducir os cambios motivados pola nova lei.
Ambos os dous Executivos autonómicos argumentaron falta de tempo para poder aprobar os cambios lexislativos que se necesitan para desenvolver a reforma promovida polo ministro de Educación, José Ignacio Wert. Entre a aprobación da lei a finais de 2013 e o inicio do curso só hai nove meses para a adaptación. Cando en 2006 se ratificou a anterior lei educativa, as comunidades tiveron 16 meses de prazo.
Calendario da LOMCE
Outubro de 2013. Na fase final da elaboración da Lei Orgánica para a Mellora da Calidade Educativa (LOMCE), Educación accede a suavizar o calendario de aplicación da reforma. O ministro, José Ignacio Wert, dá o paso ante a presión das comunidades autónomas, tamén do PP, pola présa para poñer en marcha os cambios. Finalmente, o ministerio decide que a reforma empezará a aplicarse en primeiro, terceiro e quinto de Educación Primaria o próximo curso. Ademais, tamén se empezase a ofrecer nos institutos a nova Formación Profesional Básica, que substitúe os actuais Programas de Cualificación Profesional, ideados como unha vía para que os rapaces de 16 anos ou máis lograsen unha competencia laboral e o título diso. Eses programas elimínanse agora. En primaria, os cambios da LOMCE supoñen a supresión de Educación para a Cidadanía e que a materia de Coñecemento do Medio se divida en dúas materias. Tamén deben cambiar os horarios dalgunhas materias.Febreiro de 2014. Tras a aprobación definitiva da LOMCE, a finais de 2013, o ministerio publica os dous decretos de desenvolvemento dos novos currículos en primaria e FP Básica. O Goberno fixa o marco xeral, pero as comunidades deben aprobar á súa vez normas para completar horarios e establecer as materias propias. Andalucía, País Vasco e Cataluña insisten en que non teñen tempo abondo para sacar adiante os seus decretos propios, que deben cumprir cunha tramitación ante distintos órganos.
Xullo de 2014. O Tribunal Supremo rexeita paralizar a aplicación da LOMCE. A Xunta e a Generalitat -que xa recorreron a lei ante o Tribunal Constitucional- buscaran unha vía urxente para intentar frear a implantación da reforma no curso 2014-2015. Acoden ao Supremo para pedir a suspensión preventiva dos dous decretos de primaria e FP Básica. Pero o tribunal non atende á súa reclamación.
Para aplicar os cambios, o Ministerio de Educación tiña que aprobar dous decretos de desenvolvemento para fixar as modificacións concretas dos currículos básicos de primaria e FP. Aprobáronse en febreiro e foron recorridos pola Generalitat e a Xunta ante o Tribunal Supremo. Ambos os dous Gobernos solicitaron, en concreto, a "suspensión" preventiva das disposicións que fixaban que os cambios deben empezar a aplicarse a partir do curso 2014-2015. Pero, sen entrar no fondo do asunto, o Supremo rexeita as pretensións destas dúas comunidades ao argumentar que esas disposicións son unha transcrición "literalmente idéntica" ao que está fixado na LOMCE. "O que resultaría se se accedese á súa petición é a inaplicación en vía preventiva dunha norma con rango de lei. E isto, como é perfectamente sabido, queda fóra da potestade desta sala, apunta o Supremo nun dos autos sobre a súa falta de competencia.
Andalucía sostivo ante este tribunal que, no caso de primaria, "a escasa marxe de tempo" fai "manifestamente inviable unha planificación" que "respecte o máis elemental estándar de calidade". A Avogacía do Estado respondeu que a LOMCE "contiña por si soa todos os elementos necesarios para programar axeitadamente a oferta educativa". Ademais, "durante a tramitación do anteproxecto de lei orgánica como do proxecto de real decreto o ministerio mantivo constante contacto coas comunidades", espetou o letrado do Estado.
No caso da Formación Profesional Básica, a Xunta de Andalucía argumentou que "uns 10.000 alumnos" quedarán sen os cursos de cualificación profesional, e que "uns 500 docentes" deben ser "recolocados ou, no seu caso, despedidos". Ademais, "as editoriais xa tiñan preparados libros de texto" e poden sufrir "perdas económicas". A Xunta tamén incidía en que o deseño ideado polo ministerio supón que "as dúas primeiras promocións da nova Formación Profesional Básica non poidan obter a titulación de ESO ata o curso 2017-2018", un ano despois de rematar.
Pero o Supremo deu a razón ao ministerio e condenou a Xunta e a Generalitat a pagar as costas xudiciais.
Unha aplicación incerta da reforma
Malia o respaldo xudicial logrado polo ministerio, a implantación da LOMCE en setembro é unha incógnita nunha parte significativa do país. Esta nova lei dá máis autonomía ás comunidades para fixar horarios e establecer algunhas materias. Por iso, para poder aplicar a reforma non é suficiente cos dous reais decretos que o ministerio aprobou a finais de febreiro. Cada comunidade debe aprobar agora un desenvolvemento propio dos currículos. As comunidades do PP sosteñen que lles dará tempo a telo todo listo para o inicio de curso, o que motivou algunhas queixas pola falta de diálogo na tramitación.Andalucía, Cataluña e País Vasco -onde están escolarizados o 40,7% dos alumnos de primaria de todo o país- afirmaron en xuño que non lles ía dar tempo a ter listo o desenvolvemento do currículo de primaria para setembro, co que non se empezará a aplicar a LOMCE. Andalucía, por exemplo, está a recoller agora mesmo as achegas de distintos colectivos, que poden enviar as súas suxestións ata o 14 de setembro -o curso empeza o día 10-. A Xunta calcula que terá aprobado o currículo de primaria en xaneiro, co que os cambios da LOMCE non se aplicarán ata o curso 2015-2016. A isto únense as queixas dos editores, que denunciaron que varias comunidades rexeitaron renovar os manuais nos que se deberían introducir os cambios motivados pola nova lei.
Ningún comentario:
Publicar un comentario