Este xoves estase a
celebrar no Consello da Cultura Galega (Pazo de Raxoi, Santiago) a
xornada Xogar
coa cultura, unha cita sobre o valor cultural dos xogos
(xogos como parte indisolúbel da nosa cultura e como ferramentas
para a divulgación da mesma e a información científica e
tecnolóxica) que arrancou ás 10.00 cun relatorio do profesor da
Universidade Pompeu Fabra, Manuel Garin, e que proseguiu con meas
redondas sobre aprender xogando e que ten continuidade á tardiña co
módulo Xogar cos públicos, no que participan
Inforpress e Best Relations. A xornada conclúe cunha mesa redonda
sobre videoxogos na que toman parte Gago Salvaje, Imaxin Software,
Iberian Games e Glue.gl.
O evento, como dixemos,
vén da man do CCG e está coordinado pola profesora da Universidade
da Coruña, Carmen Costa. A cita quixo pór de manifesto a
potencialidade dos xogos para a educación, a divulgación ou o
desenvolvemento persoal e cultural.
Respecto aos relatorios,
Código Cero tivo a oportunidade de acudir á mesa redonda A
ciencia en xogo, na que se forneceron diferentes puntos de vista,
dabondo complementarios, sobre a oportunidade que brindan as
actividades lúdicas para protexer e reivindicar a cultura galega, as
vocacións científicas e artísticas e as carreiras tecnolóxicas.
Na mesa participou Eva Balsa (CSIC Galicia), responsábel do proxecto
Kaleidolabs, unha iniciativa liderada polo Instituto de
Investigacións Mariñas (IIM) que ten
canle de seu no YouTube e que se encamiña a levar a
investigación mariña que se desenvolve en Galicia ao público
infantil. Trátase dunha serie de obradoiros de creación artística
e científica nos que participan arreo estudantes dos nosos centros
educativos e máis usuarios de APAMP (Asociación de Familias de
Persoas con Parálise Cerebral). O
proxecto KaleidoLabs, fixo saber Eva Balsa, desenvolveuse dende
decembro de 2013 a través de diversas actividades de divulgación
inseridas en cinco laboratorios (Valoriz@lab, Dibu@lab, Foto@lab,
Especi@lab e Kaleid@lab) nos que o alumnado elaborou múltiples
recursos gráficos para as achegas audiovisuais. Ademais, engadiu, a
produción dos monicreques e a realización das escenas correu a
cargo de Monicreques Babaluva e o alumnado do CPI Panxón.
Para Eva Balsa, un dos
principais obxectivos da iniciativa “é romper cos estereotipos
acerca de quen somos os científicos”. Segundo lembrou, “se
miramos no Google veremos que os científicos son persoas excéntricas
facendo cousas que o resto a xente non comprendo; nós queremos
romper con isto, entre outras cousas porque non se axusta á
realidade”. Para facelo, dende o IIM e o CSIC Galicia constataron a
necesidade de falar a mesma linguaxe cá mocidade. De aí xorde
precisamente Kaleidolabs, sinalou.
Na mesa redonda tamén
participou Irene Lapuente, responsábel de La
Mandarina de Newton, unha iniciativa posta en marcha dende
Barcelona dende a que se programan actividades lúdicas para nenos e
maiores e dende a que se promove a cultura científica e tecnolóxica
xogando. “A Mandarina”, dixo Irene, “xoga a xogar coa
investigación”. Dende a devandita empresa-plataforma catalá
téñense desenvolvido iniciativas como ArgumentaTIC,
que segundo fixo saber é un xogo de mesa dispoñíbel en liña e
accesíbel para a súa impresión, no que se mesturan os xogos de rol
e os de mesa e dende o que se propoñen retos de investigación
científica.
Outro dos exemplos de propostas TIC abrolladas da
Mandarina (coma no caso anterior coa colaboración do CSIC) foi un
videoxogo no que os nenos deben xestionar unha viaxe a Marte. Chámase
precisamente Viaxe
a Marte e acubilla actividades lúdicas e outras de meirande
complexidade onde se convida directamente ao cálculo e a busca de
probabilidades. A través deste xogo, poderemos descubrir as
características dun hipotético desprazamento ao Planeta Vermello e
investigar coas cousas que cumpriría levar na súa viaxe e as cousas
das que deberiamos prescindir.
A mesa redonda do
mediodía pechouna Paco Veiga, da Asociación Galega do Xogo Popular
e Tradicional, quen achegou unha ollada ao noso xeito de xogar, a
todas luces un bo referente (polo participativo que é, por como
estimula o maxín e a creatividade cos mínimos recursos) para a
revolución tecnolóxica que estamos a vivir, unha revolución cuxa
parte máis social entronca claramente con actividades colectivas
ligadas ao lúdico. Paco Veiga tamén avogou pola necesidade de
defender a cultura do xogo como unha parte fundamental da nosa
cultura, igual que a lingua e outros elementos que nos son propios.
“Para falar en galego, temos que xogar en galego”, dixo. Nesta
ampliación das marxes do que se entende por pobo galego, o xogo
convértese unha peza clave, engadiu, ao tempo que sinalou que dende
a asociación que el representa non se pechan en absoluto á
investigación das posibilidades do xogo tecnolóxico, as
videoconsolas e demais trebellos. Segundo fixo saber, dende a
asociación “interésanos todo, dende o tradicional ao dixital, en
boa medida porque confiamos na humanidade” e no seu poder para
adaptar o espírito das actividades lúdicas popular ás novas
contornas, linguaxes e formatos”. Paco Veiga tamén lembrou que a
entidade ten a día de hoxe catalogados até 123 tipos de xogos
tradicionais galegos. Asemade, convidou aos presentes a consultar a
páxina web da asociación, inzada de recursos e documentación
sobre os nosos múltiples xeitos de xogar, incluído o devandito
catálogo de actividades lúdicas populares.
A
xornada foi inaugurada por Carme Costa, coordinadora de evento, quen
dixo que “os xogos forman parte da nosa actividade diaria desde
sempre pero foron considerados como algo secundario”.
E engadiu: “As
dinámicas lúdicas teñen un gran potencial vinculadas a outros
ámbitos como a educación ou a divulgación científica”. A
continuación falou Manuel Garín, profesor de Narrativa Serial,
Estética Cinematográfica e Banda Sonora da Universidade Pompeu
Fabra quen lle deu unha dimensión téorica ao xogo. Citou ao
profesor Johan Huizinga ao destacar que “o acto de xogar é
consubstancial á natureza humana”. Para Garín o xogos achegan
pluralidade, un novo punto de vista sobre a realidade e unha maior
liberdade ao individuo.
Ningún comentario:
Publicar un comentario