venres, 11 de outubro de 2013

Unha reforma educativa á carreira

  • Wert acurta a nove meses o prazo de entrada en vigor da lei tras aprobarse

  • Algunhas autonomías cren imposible desenvolver os currículos nese tempo

  • A oposición sitúa a Wert "na soidade parlamentaria e social"
  • A Igrexa gaña a reforma educativa
  • As claves da reforma 
O Goberno quere que a reforma educativa se poña en marcha canto antes, en setembro do ano que vén, e que estea desenvolvida completamente en só dous anos. Para iso, cambiou un dos puntos do proxecto de lei (LOMCE) que acaba de remitir ao Congreso para a súa tramitación e que, na práctica, acurta de 14 a nove meses a entrada en vigor tras a súa aprobación. Un calendario que obriga ao propio Ministerio de Educación, ás comunidades e ás editoriais a desenvolver o novo modelo cuns tempos que algunhas autonomías consideran imposible, non só polas présas que poden acabar afectando á calidade do resultado, senón polos propios tempos legais que esixen períodos de consultas e trámites.
O propio Consello de Estado, aínda coa versión anterior, advertira: "Quizais debería reconsiderarse o prazo que se establece para implantar "unha reforma tan profunda", porque a "aplicación completa do novo modelo esixe, ademais de aprobar os decretos básicos de desenvolvemento e os decretos das comunidades autónomas de adaptación dos centros e dos libros, un investimento inxente a asumir en tres exercicios presupostarios".
Desta forma, evitaríase o que aconteceu coa anterior lei escolar que aprobou un Goberno do PP, a LOCE, en decembro de 2002. Esta só entrou en vigor nunha pequena parte, porque a paralizou o PSOE en 2004, en canto chegou ao poder. Así, Educación apertará esta vez o paso, co que a norma xa estaría case completamente en marcha cando cheguen as seguintes eleccións xerais, a finais de 2015. Un voceiro do ministerio que dirixe José Ignacio Wert calculou que para os desenvolvementos da lei fan falta uns oito meses.
"É imposible que cheguemos cos desenvolvementos curriculares, a non ser que fagamos a chapuza correspondente", quéixase, non obstante, o conselleiro canario de Educación, José Miguel Pérez, do PSOE. Aos decretos do Goberno central (sobre currículos, o novo deseño con itinerarios de 3º e 4º da ESO, a nova FP Básica, o adianto dos programas para alumnos con dificultades, as reválidas...), hanos de seguir os autonómicos e a preparación dos colexios e institutos. O propio ministerio admitiu a semana pasada que a LOMCE é a maior transformación do sistema escolar dende a aprobación da LOGSE en 1990. A diferenza é que aquela se desenvolveu durante 10 anos ata a súa implantación completa en Bacharelato, en 2000.

Contexto de recortes

Pérez recorda, ademais, que agora hai que facelo nun contexto de recortes, cunha memoria económica da lei que esperta receos mesmo dentro do PP e cun modelo de repartición de competencias moi distinto: o Goberno central fixará os contidos das materias troncais de primaria, secundaria e bacharelato (Ciencias, Historia; Lingua; Matemáticas; Idioma estranxeiro...). Con elas encherá, polo menos, a metade do horario. Para case todas as demais, as "específicas" (Educación Física, Plástica, entre outras) fixará obxectivos e criterios de avaliación; as autonomías establecerán o temario concreto neste caso. E hai un terceiro grupo, de materias de libre configuración autonómica, onde se colocan as linguas cooficiais e aquelas que queiran sumar as comunidades.
No medio de todo iso, as editoriais van avanzando como poden, "planificando con angustia", admite José Moyano, presidente da Asociación Nacional de Editores de Libros de Texto (Anele). Moyano sinala que o tempo, se queren poñer en marcha a reforma no curso 2014-2015, é moi xusto, require un enorme esforzo organizativo e de diñeiro. O desenvolvemento dun temario custoulles ás editoriais no último cambio legal en torno a un millón de euros por materia e curso, segundo datos de Anele.
Os responsables da asociación xa reuníronse e están en contacto co Ministerio de Educación, e Moyano confía en que se irá traballando neses desenvolvementos de contidos en paralelo á tramitación da lei. "O ministerio ten que aprobar 18 decretos de desenvolvemento", calcula Moyano, que explica que, normalmente, se tarda de 15 a 18 meses dende a aprobación dunha lei en facer o que esta vez se quere despregar nun ano. E iso, contando dende agora mesmo, pois para que os libros se empecen a usar en setembro de 2014 as editoriais han de telos preparados para maio ou xuño, que é cando os colexios e institutos deseñan o curso seguinte.
"Temos toda a maquinaria preparada, non é a primeira vez que actuamos con rapidez, xa temos a experiencia do desenvolvemento de GÁBEA, que nalgún momento foi moi rápido", di Rafael Carbonell, secretario autonómico de Educación da Generalitat Valenciana, que engade que xa empezaron a adiantar traballo, informa Juan Manuel Játiva. Non obstante, esta vez terían que ser moito máis rápidos. GÁBEA foi aprobada en abril de 2006, os reais decretos do ministerio para primaria e ESO chegaron en decembro, e os desenvolvementos valencianos, en xullo de 2007; isto é, 15 meses despois de aprobada a lei.
"A lexislación básica require un desenvolvemento regulamentario monumental. E logo, as comunidades autónomas teremos que tomar moitas decisións, para establecer horarios, sobre as materias específicas... É un traballo verdadeiramente infernal", di a conselleira de Educación de Andalucía, Mar Moreno (PSOE). A conselleira cre que o ministerio non vai ter máis remedio que pospoñer algunhas partes do cambio. En todo caso, aínda que a súa esperanza é que a LOMCE non se chegue a aprobar, a consellaría andaluza vai poñer en marcha xa un "plan B", é dicir, vai reunir expertos e a comunidade educativa para ir preparando os posibles desenvolvementos autonómicos da lei.
 

Ningún comentario:

Publicar un comentario