Dime, hija, hija mía lozana...
No remate dun verán máis no que nais e pais falaron do moito tempo sen
escola que teñen os rapaces e rapazas, do número de cadernos que fixeron
para repasar (obviamente de “lengua” (castelá), de inglés e de
matemáticas, quedando a nosa lingua maioritariamente excluída tamén dos
deberes de verán), xa toca empezar co tema do novo curso académico e dos
libros de texto.
Nas vésperas de comezar o novo curso, un máis a sumar no proceso de desgaleguización
do que vimos dando conta nestas Voces, non pensen, lectores e lectoras,
que o tema deste artigo vai versar sobre os libros que a sociedade do
futuro ten que engulir en inglés para aprender algo sobre o toxo -cada
vez máis queimado- dos nosos montes. Este plurilingüismo, mal entendido e
mal enfocado, xa claramente plasmado noutra “voz”
por Mercedes Queixas, véndeselle ás familias como a panacea dunha
modernidade que, na realidade, encobre o desleixo pola lingua propia de
Galicia e pola súa promoción e normalización. Disto, máis ou menos, xa
estamos ao tanto. Pero escápansenos detalles que, se cadra, por non
viren orquestrados en Decretos, non lle damos a importancia que teñen,
pero que -non fondo- teñen a intención de reducir a nosa cultura, non só
ao tamaño bonsai, senón ao de gañota, despois de cortala polo pé.
Volvamos aos libros de texto. Nun deles, o de Lingua castelá e
literatura de 2º ESO da editorial SM, hai un bo exemplo destes intentos.
Na páxina 128 (unidade 6) fálase do xénero lírico e os e as discentes
que traballan con este material, teñen unha mostra de como se tratou o
amor na poesía nas diferentes épocas da literatura (castelá). O primeiro
texto, pertencente á Idade Media, está tirado, segundo reza no pé,
dunha “Antología de la poesía medieval” da editorial Ágora. E de que
poema da “poesía medieval española” pensades que se trata? Pois un que
empeza: “Dime, hija, hija mía lozana...”, que vén sendo a tradución da
famosa cantiga de amigo escrita en galego-portugués (dato que non se cita en ningures, por suposto):
Digades filla, mia filla belida
por que tardastes na fontana fría
Os amores hei...
Mais o que o alumnado pode ver e ler é:
Dime, hija, hija mía lozana
por que tardaste en la fría fuente?
Amores tengo
-Tardé madre en la fuente fría
porque los ciervos del monte el agua revolvían
Amores tengo
Tardé madre mía en la fría fuente
porque los ciervos del monte revolvía el agua
Amores tengo
-Mientes, hija mía, mientes por tu amigo
Nunca viu un ciervo que revolviese el río
Amores tengo
Ademais de presentaren estes versos sen ritmo nin rima, os mesmo que
montaron o escándalo pola cita do artigo 5.1 do noso Estatuto ...
argumentarán que este é un libro dunha editorial estatal que tanto se
vende en Murcia, en Salamanca ou na Coruña e que teñen que
“entendelo”... O que non escoitei aínda foi a explicación que lle dan a
que aínda neste curso que pasou se lles ensinase aos estudantes de
secundaria que as cantigas galego-portuguesas e as jarchas formaban
parte da literatura castelá medieval,.... E que o peor deste
intento de usurpación da nosa brillante lírica medieval non é que nun
libro apareza unha cantiga traducida, senón que o profesorado de
castelán en Galicia explique, ratifique e reafirme tal cantiga “medieval
castellana” diante do alumnado... A este paso aínda teremos que escoitar que a que aparece no libro de “gallego” é tradución, ou unha copia, da de castelán...
Ao lado dunha política lingüística autonómica que está
triunfando no intento de arrincar o galego desde as escolas infantís ata
o bacharelato, hai outras políticas máis “sibilinas” pero que
cumpren a mesma función des-normalizadora para a cultura galega en xeral
e para a lingua en particular. A intención é arrasar, pero con menos
fume ca o que botan os montes, de aí que cause menos estupor social,
mais mostra o nulo interese polo patrimonio propio: histórico, cultural,
lingüístico e ecolóxico.
Ningún comentario:
Publicar un comentario