O investimento en educación infantil e a
escolarización temperá son dúas das claves para reducir a desigualdade e
o abandono escolar que sinala o estudo 'Aprendizaxe e ciclo vital. A
desigualdade de oportunidades dende a educación preescolar ata a idade
adulta' que presentou este xoves a Obra Social La Caixa.
O sociólogo Héctor Cebolla-Boado, coautor do estudo xunto con
Leire Salazar e Jonas Radl, destacou o investimento nesta etapa como a
"máis eficiente" e sinalaron que nos cursos superiores da educación "hai
pouco espazo" para evitar o fracaso escolar, que se orixina en Infantil
e Primaria.
O documento sinala que, dende a análise da "distribución do
coñecemento" ao longo do ciclo vital da persoa, a achega directa da
escola ao desenvolvemento dos estudantes durante as etapas medias de
educación non supón máis que unha quinta parte (20%) dos seus
coñecementos, mentres que un 80% depende da súa capacidade persoal, da
situación familiar e, en particular, do nivel sociocultural dos seus
pais, entre outros factores.
A liña de adquisición de coñecementos é "especialmente acentuada"
durante os primeiros anos de vida, pero que, xa na educación secundaria,
e especialmente na universitaria e na vida adulta, esta influencia
tende a ser "practicamente inexistente", segundo o estudo
De feito, entre os estudantes cun contexto familiar de menor nivel
sociocultural, a incidencia dos anos de escolarización infantil chega a
ser un 100% superior á que ten esta etapa sobre os nenos que proveñen
de familias cuxos pais teñen un nivel educativo superior e nos que as
carencias durante esta etapa poden quedar compensadas pola achega da
familia. A diferenza é maior cantos máis anos participen desta etapa,
segundo indicaron os autores do informe.
NON HAI DIFERENZA ENTRE A ACHEGA DE PÚBLICA E PRIVADOS
Por outra parte, o documento sinala que a diferenza entre a achega
dos distintos tipos de centros educativos (públicos e privados) á
preparación, o futuro desenvolvemento e os resultados académicos dos
nenos, é "practicamente inexistente".
Non obstante, Cebolla-Boado puntualizou que a tendencia á
concentración de nenos provenientes de familias cun perfil sociocultural
alto ou baixo "si inflúe", segundo o tipo de centro. "A diferenza non
provén do centro senón pola composición do alumnado de cada un dos
colexios", puntualizou.
Aínda así, incidiu en que a educación infantil "ten unha
influencia positiva sobre todos os estudantes en España", aínda que
destacou que, dende o punto de vista da capacidade de desenvolvemento da
educación infantil "queda moito por percorrer".
Segundo explicou, o actual desempeño dos colexios no país "non"
logra alterar as disfuncións que os estudantes traen de casa en función
dos que son os seus pais". Tampouco logra un efecto positivo nin
negativo sobre a desigualdade, como si acontece noutros países, segundo o
informe. "A achega das escolas do 20% sería unha boa noticia se
tivésemos un sistema educativo de calidade", sinalou Cebolla-Boado.
Por iso, os responsables do estudo subliñaron o desenvolvemento da
educación infantil e, en menor medida, da educación primaria, como os
dous "investimentos máis eficientes" de cara a reducir o abandono
escolar temperán e a desigualdade, como froito dun déficit acumulado
durante as primeiras etapas.
Así mesmo, recomendaron ampliar os recursos para garantir o acceso
de todas as familias aos primeiros anos da educación non obrigatoria,
dado que as familias con menos recursos e nivel sociocultural son as que
máis se benefician da súa achega.
"É obvio que familias moi modestas ás veces optan por non mandar a
súas fillos ao colexio ata os tres anos porque o gasto que teñen que
afrontar é moi grande", indicou Radl, coautor do estudo.
A CRISE ACENTÚA O ABANDONO
Por outra parte, o informe presentado este mércores fai fincapé
nos efectos que os períodos de crise económica teñen sobre a
desigualdade da poboación en termos educativos.
"En España existe a crenza pupilar de que quere as crises impulsan
a educación pola volta de persoas que saíran do sistema. En realidade
nós chegamos á conclusión contraria, porque deprimen as expectativas de
traxectoria educativa por parte dos estudantes," explicou Salazar.
A socióloga explicou que, en termos netos, a volta de poboación
adulta e mozos ao sistema educativo en busca de ampliar as súas
expectativas laborais non compensa o efecto "depresor" que exerce a
crise, especialmente sobre os estudantes cun rendemento académico medio
e, en particular, naqueles que proceden de fogares pobres.
Así, nun marco de crise no que todas as expectativas de futuro
tenden a resentirse, mentres que naqueles estudantes que logran un
rendemento académico baixo estas expectativas apenas difiren en función
da súa orixe, no caso daqueles cun rendemento académico alto a diferenza
de percepción do futuro entre estudantes de fogares "pobres" e os de
fogares "non pobres" difiren en torno a un 40%, en detrimento daqueles.
Ademais, a franxa de estudantes que obteñen un rendemento
académico medio presenta unha maior incidencia da crise sobre as súas
expectativas de futuro que na de alto ou baixo rendemento e, dentro
desta, particularmente pronunciado entre os estudantes de familias con
menos recursos.
En todos os casos, a influencia da crise sobre os estudantes con
menores recursos en termos de percepción do futuro é superior (nun
sentido negativo) que nos estudantes que non viven carestía nos seus
fogares, independentemente do seu rendemento académico.
Por todo iso, tendo en conta a curva de adquisición do coñecemento
e que o abandono escolar se produce sobre todo nas últimas etapas da
educación obrigatoria, os responsables do estudo manifestaron a
importancia de desenvolver políticas que impulsen a educación infantil
como medio de atacar a desigualdade de oportunidades e de rendemento
académico dende as etapas onde a escola é máis efectiva.
Aínda así, explicaron que "non" son partidarios" de abandonar os
programas dirixidos a recuperar ou a apoiar os estudantes que presentan
problemas nas etapas superiores da educación obrigatoria, pero sinalaron
que, a esas alturas "hai pouco espazo" para que poidan ter
efectividade.
"A medida que os nenos van crecendo, a capacidade de intervención
do sistema sobre eles tende a ser nula. Seguramente en Secundaria hai xa
pouco espazo para rescatar o fracaso escolar, porque vén determinada
por procesos que teñen orixe nas etapas temperás," asegurou
Cebolla-Boado.
Ningún comentario:
Publicar un comentario